Conferința Magia artei
actorului susținută de Florin Zamfirescu
în sala „I. D. Sârbu” a Teatrului Național „Marin Sorescu”, 12 februarie,
2012, ora 11.00
Dispariția
teatrului ar fi echivalentă cu dispariția visului colectiv
Mă întorc
acasă de la conferința susținută de Florin Zamfirescu în sala „I. D. Sârbu” a
Teatrului Național „Marin Sorescu”. De data aceasta s-a întâmplat să nu mă mai
aflu în rolul spectatorului naiv, ci să vin în fața omului și actorului Florin
Zamfirescu după un timp în care am asimilat experiența spectatorului care poate
fi ridicat la un nivel de percepție superior prin magia creată de un actor. La conferința susținută astăzi, 12
februarie 2012, Magia artei actorului,
Florin Zamfirescu a reușit să transmită într-un mod familiar, extrem de sincer
și de carismatic esența teatrului, visul
colectiv al ființelor care prin actul teatral învață să-și îndrepte
privirea spre ele însele și, mai mult decât atît, să-și analizeze propriile
mecanisme de funcționare. Florin Zamfirescu și-a început conferința urmând calea pe orizontală de care vorbește
Warlikowsky și anume relația directă a omului cu omul, reușind astfel să-și
transmită mesajul într-un mod extrem de natural.
Florin
Zamfirescu a insistat pe diferența dintre arta actorului și arta spectacolului.
Arta actorului este, în opinia sa, o construcție interioară, talentul, cu care
vii în fața planificatorului, regizorul. Prin mijlocirea planificatorului,
actorul conștientizează posibilitățile multiple de a fi ale omului, le
exersează prin lucrul cu sine și le
transmite spectatorilor în ceea ce se numește arta spectacolului. În acest caz
întrebarea Ce rol lucrezi? devine Ce rol te lucrează? Tu devii ceea ce nu știai că
ești. Actorul este o multitudine de euri ‒ rolurile pe care le joacă ‒ euri
care trebuie asimilate pentru a scoate în evidență eul prezidențial. Asimilarea și conștientizarea eurilor face
posibilă comunicarea cu alter-egoul fiecăruia dintre noi. A accepta că lumea
este infinită, înseamnă pentru Florin Zamfirescu a accepta că nu există unicitate.
Eul este în continuă mișcare, repetabil. Dacă totul este finit, atunci eul este
unic, static.
Pentru omul și
actorul Florin Zamfirescu conștientizarea simțurilor joacă un rol decisiv în
dezvoltarea personală. Actorul trebuie să se folosească nu doar de cele cinci
simțuri concrete, auditiv, vizual, tactil, gustativ, olfactiv, ci și de
simțurile interne. Pentru a le declanșa, actorul apelează la memoria afectivă
și acționează în rolurile pe care le interpretează ca și când aceste simțuri
interne ar exista cu adevărat. Teatrul nu este realitate, afirmă Florin
Zamfirescu. Teatrul este, deși nu menționează explicit termenul, potențializare.
Publicul vine la teatru pentru a i se arăta cum ar fi dacă... În teatru visul
colectiv devine posibil. Dispariția teatrului
ar fi echivalentă cu dispariția visului colectiv.